شب پالت

شب پالت

هنری و آموزشی
شب پالت

شب پالت

هنری و آموزشی

تابلو را تحلیل کنید.


سلام دوستان عزیز وبزرگوار. میدانید که هنر به تنهایی هیچ است و هنر همواره در خدمت بشر بوده و هست.

از دوستان عزیزم و هنرمندان و ادیبان گرانقدر دعوت میکنم تا در تحلیل اثر تازه من که نامش (شب زده ها)هست شرکت کنید. این اثر که فعلا به صورت آزمایشی در اندازه ۱۰۰*۷۰ -رنگ روغن روی مقوا کار شده قرار است برای اجرای نهایی روی بوم در اندازه ۱۰۰*۲۰۰ انجام شود.

این تابلو با مکتب رئالیسم و در قالب اجتماعی و هویت روانشناسی طراحی و اجرا شده است.

مقصود از این فراخوان ودعوت شما سنجش قدرت و بیان تحلیلی هنرمندان و جویندگان هنر است و در ضمن ایجاد فضای گفتگو و بحث راجع به مکاتب و انگیزه های انتخواب آنهاست .

بنده نیز خواهم فهمید که آیا قادر به انتقال بیان موضوعی تابلو به بینندگان و هنرمندان بوده ام یا نه.

در این تابلو به حرکات و فضا سازی و نوع رفتارها دقت کنید و مفهوم روانشناسی بنده را از این تابلو بیان بفرماییدو در روزهای آینده خودم مفهوم کلی از آثر را بیان میکنم وانشاء الله در نمایشگاه به اهدافم در هنر دست پیدا خواهید کرد.

 

 

داستان شاهنامه

 

 

 

 

ذهنیت سازی از فردوسی

 

 

 

آثاری از کارهای گرافیک و نقاشی

پرتره ذهنی-خودکار

بهار-60*100-رنگ روغن




زن و سنگ-طراحی اسکیس برای تابلو- خودکار 50*70


دکور روز های محرم اندازه طبیعی اسب





نقاشی خط و نقش برجسته  روی حجم سفالی برای سفارش


شخصیت پردازی اشیاء








تکنیک چاپ



شخصیت پردازی انبردست



دکور صحنه




اجرای نقاشی زنده در جشنواره رضوی
80*200







شکار لحظه از برق آسمانی


آثار خودکاری من


رزم رستم و دیو سپید-50*70



زال و رستم



رستم و جادوگر



رزم رستم و اژدها




شکار گور خر

عکسهای من در بهار




 


مناظر بهاری از روستای خلرد -در مازندران -کیاسر









این هم عکس دختری به نام پانیسا که هیچ گاه اگه شما باهاش بازی کنید گریه نمیکنه و فقط میخنده.
پانیسا 9ماهشه

گالری از آثارم


 

پیشه ام نقاشی است

گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ ، می فروشم به شما

تا به آواز شقایق که در آن زندانی است

دل تنهایی تان تازه شود

. نقاشی برایمان بهانه ای است که

به آغاز زمین نزدیک شویم ،

 نبض گل ها را بگیریم

و آشنا شویم با سرنوشت تر آب ، عادت سبز درخت

 

بد نیست مقداری از من  و کارم بدونید

من هنر رو از کودکی و به طور ذاتی شروع کردم و در زنگی استادی که با اون ارتباط مستمر داشته باشم نداشتم وحالا شاگردان زیادی رو دارم آموزش میدم.

هرچند افسوس که کسی از شاگردام تا حالا هنر رو برای هنر نخواسته ولی بازم جای شکرش باقیه.

ساعاتی از شغلم رو با بچه ها سپری میکنم .یعنی مربی هنری کانون پرورش فکری هستم.

اخیرا خودم دیگه نمیفهمم چکاره هستم چون همون طور که خودتون میدونید به خاطر وضع بد اقتصاد مملکتی که معلوم نیست کی داره ادارش میکنه.مجبورم کارهای زیادی انجام دهم تا چرخ زنگی بچرخه.گاهی سیستمهای کامپیوتر و گاهی برق و تعمیرات انجام میدم . گاهی سفارش تابلو وتدریس.

حالا بریم سراغ هنر :سبکهای مختلفی رو در حوزه نقاشی امتحان کردم ولی مکتب رألیسم رو اهمیت بیشتری میدم.شاید به خاطر اینه که چون به واقعیت و حقیقت پیرامونم بیشتر اهمیت میدم

به تاریخ علاقه زیادی دارم و از دوستان تاریخ شناس خودم سعی میکنم بهره ببرم.شاهنامه فردوسی رو خیلی دوست دارم و از اون تصاویر زیادی کشیدم.به شب علاقه زیادی دارم چون به آدم بیشتر فرصت فکر کردن میده.برای همین بیشتر آثارم رو در شب تصور و تصویر میکنم.

 

 

اسب رستم و شیر-خودکار و آبرنگ-50*70

طراحی پرتره

نبرد اسب و شیر


طراحی خودکار آبی-نبرد رستم و دیو آرژنگ


طبیعت بی جان-رز و لیوان-آبرنگ

فقیر نوازی علی-شبهای علی-رنگ روغن=100*70

بزرگ یا کوچک-نقاشی روی پارچه

نبرد رستم و رخش و اژدها-2متر در4 متر

من که درحال کار در کارگاهم


رزم سهراب و گرد آفرید-گواش روی گراف

مجسمه سیمرغ-کار گلی-اندازه:50 سانت


طراحی از فاطمه دخترم-مداد


رزم رستم و دیو ارژنگ--خمیر کاغذ و پتینه

یک اثر سور رعال -برای نشریه-چای تابستان-مداد رنگی


تابلوی رنگ روغن-70*120



زال و رستم-خودکار و آبرنگ


درس چهارم آموزش طراحی


سلام به هنر جوهای عزیز.

درس طراحی با موضوع بافت در انواع پوششها و پارچه ها رو شروع میکنم.

در طراحی پارچه باید دقت شود که انواع جنسیت وجود دارد.جنسیت نخی و پلاستیکی و گونی و .......

من در درس امروز توضیحاتی در باره جنسیت پارچه نرم یا نخی میدهم ولی تجربه در تمرین بدست می آید.چون تا از عناصر زنده در هنر طراحی استفاده نکنید موفق در کسب علوم طراحی نخواهید شد.

در طراحی پارچه همان گونه که در کوزه و اشیاع سایه میزدید همان طور کار میکنید.ولی یادتان باشد که در پارچه تعداد حجمها خیلی زیاد است و شما هر پیچ و تاب پارچه را باید یک حجم مستقل به حساب آورید.برای شروع نور و تابش آن بر روی جسم را تایین نموده و هر پیچ و تاب پارچه را بر اساس حرکت گودی یا تپه ای آن در مقابل نور شروع به سایه زدن نمایید.

در پارچه نرم سایه نرم و دورانی و با لطافت میخورد و به صورت تند و آنالیزی کمتر اتفاق میافتد که سایه بخورد.مانند سایه زدن تپه ها و دره های لیز و فرق آن میان کوه ها و دره های تیز و عمیق که مصداق جنسیت پارچه ها و بافتهای پلاستیکیست.

همان طور که یک کوزه را سایه میزنید لایه های پارچه را سایه بزنید و همان طور که سنگهای خشن را سایه میزنید جنسیتهایی از قبیل گونی یا کرباس و یا پلاستیک را کار کنید.

سایه ها از دامن و پایین تیره تر و هر چه بالاتر میرود روشنتر و باریکتر میشوند.

تمرین کنید و از طبیعت زنده مانند چیدمان پارچه و ضروف آشپزخانه مثل استکان و قوری استفاده کنید و با نگاه مطالعانه از اشیاع زنده تجربه را زیادتر و زودتر به نتایج برسید.

موفق باشید.











درس سوم آموزش مقدماتی طراحی


با درس دوم حاله های نورانی و خاکستری احجام گرد را آموختید. این حاله ها در احجام شیشهای نیز دیده میشوند. اما آنها به صورت سایه در کناره های برآمده و گود با نظم و قرینه ای دیده میشوند.

سایه در احجام شیشه ای کمتر با نور یکطرفه دیده میشوند. بلکه آنها به این خاطر که نور از آنها عبور میکنند سایه ندارند . احجام شیشهای محیطشان سایه با فاصله از لبه های کناری کار میشوند چون یک حجم شیشهای بر دایره خود میچرخد ودر نتیجه کناره جلویی بر روی کناره عقبی دو لایه به هم چسبیده تر از قسمتهای دیگر را دارا هستند که این نتیجه خطای دیدمان است.

شما میتوانید این آزمایش را آنجام دهید. دو شیشه صاف و تخت را روی هم قرار دهید و یک شیشه تخت تنها . آنها را نگاه کنید. میبینید که به هم چسبیده ها تیره تر و تنها روشنتر است.پس حجمی شیشه ای جلوی چشمانتان بگذارید و سعی کنید حجمی ساده انتخواب کنید تا درکتان سریعتر انجام گیرد.خوب نگاه و مطالعه کرده و بعد سراغ طراحی من رفته مقایسه کنید. میبینید که احجام شیشهای هر چه سایه در طرفی قرار دارد در طرف مقابلش نیز هست.اما یادتان باشد که سایه آن با سایه احجام دیگر مثل کوزه فرق میکند چون سایه های آن شکننده ترند و به صورت تاشی از سایه هستند که با سرعت بیشتری و مسافت کمتری به خاکستری تبدیل میشوند.

در کوزه و اشیاع مات سایه با آرامی و مسافت بلند تری به خاکستری و روشن میرسند.

باز گوشزد میکنم که طرح من اقراق شده است و برای درک شما کار شده است و از کار من کپی نکنید بلکه از طبیعت زنده کار کنید تا فهم و درکتان افزایش یابد.

اجسام شیشهای رنگی و گلدار انتخاب نکنید و فقط از اشیاء ساده و بدون تزیین و با کمترین بر آمدگی و فرو رفتگی و سفید استفاده کنید.

برای نمونه طراحی دو نوع حجم شیشه ای و مات را قرار دادم ببینید و لی زنده طراحی کنید.و از عکس هم حتی اگر عکس از اشاء زنده باشد نیز استفاده نکنید.رها -آرش-و لیلی.تمرین را شروع کرده و در وبتان قرار دهید.

خداوند کریم که که ماوارثان کرامت اوییم همراهتان و صبر و حوصله برکتتان.

موفق و پیروز و سربلند باشید.

















درس دوم مرحله مقدماتی طراحی

مرحله دوم طراحی.

هنر جویان عزیز سلام. علت وقفه در مرحله جدید آموزش طراحی در واقع سوال نکردن و ندادن نظر در این صفحه بود. اینجانب منتظر سوالات بودم که مطما بشم کسی از این صفحه استقبال کرده یا نه. به هر حال اگر سری به این بخش زدید با خبرم کنید تا بتوانم با انگیزه بیشتری با شما در ارتباط باشم.

در درس گذشته آموختید که از مقدمات طراحی شناخت کلی پیدا کرده و ابزار و امکانات را تهیه نموده و تمرین دست را در الویت قرار داده و حجم مکعبی را تمرین کنید.

درس امروز در مورد سایه پردازی بر روی اشیاع گرد است .

این اشیا به خاطر حالت منحنی باید دارای سایه ای خاص باشد که تصاویر آن  در مراحل مختلف در زیر نشان داده میشود.



در طراحی بالا کره ترسیم شده و حاله ای نواری تا امتداد نور از سایه کشیده میشود. در نظر داشته باشید که در این نوع کار طراحی باید کم رنگ انجام شود تا زمان سایه پردازی خطوت دخالتی در کار نداشته باشد.در هنر طراحی خط وجود ندارد بلکه تاش یا هاشور دخالت دارند و پیوستگی آنهاست که سایه را تشکیل میدهند.حاله نواری همان دایره مجازیست که در وسط دایره اصلی کار شده.




در طرح بالادایره مجازی تا امتداد نور سایه و روشن میشود





در طرح بالا سایه از بدو تاریکی در محل دایره مجازی به سمت حاشیه دایره اصلی و کناره ها محو میشوند و حاله
خاکستری را تشکیل میدهند








در انتها بکراند و پس زمینه و سایه افتان و جزئیات کار میشوند




به یاد داشته باشید که همه اجسام منحنی کناره های خاکستری را با نوری کم نشان میدهند ومن به خاطر اینکه برایتان قابل درک باشد کمی اقراق کردم. سایه افتان همیشه از سایه روی حجم خاکستری تر است. در زمان سایه زدن بعضی با انگشت خاکستری ها را حمل میکنند و از آن کمک میگیرند که در واقع باعث تخریب اثر میشود.احجامی از این دست را تمرین کنید و اگر سوالی بود در بخش نظرات بپرسید.
موفق و پیروز باشید

مرحله مقدماتی آموزش طراحی(درس اول)


مقدمه:

سلام به هنرجوهای عزیز.همون طور که قول داده بودم مراحل مقدماتی وقدم به قدم آموزش طراحی رو براتون تو این وبلاگ میزارم. امیدوارم تا اندازه ای نیازها و سوالهای پیرامون آن را پاسخ بخشم.

هنرجوها باید بدانند که در هنر طراحی هیچ چیز مهمتر و با ارزشتر از تمرکز و تمرین در کنار علاقه و استعداد به ما در امور یادگیری کمک نمیکند.

اگر در شبانه روز فقط 2 ساعت برای شروع کار کنید میتوانید بگویید که علاقه دارید ....

مراحل و امکانات:

1-تخته کار یا همان شاسی-2-مداد b6وhb و پاک کن-3-کاغذآ3-4-ذغال طراحی-5-کنته

در مرحله اول یک هنرجو برای شروع نیاز به دستانی قدرتمند دارد که با این روش آموزشی میتواند بیاموزد که چگونه امکان پذیر است-هنرجو باید در طول زمان یادگیری نرمش و ورزش دست انجام دهد. به این گونه که روی کاغذی شروع به کشیدن خطوط موازی و کنار هم و هاشوری و در هم وعمودی و افقی ودایرهای و مربعی بدون کج و راست کردن تخته کار نماید.

این کار به او اجازه میدهد که بعد مدتی دستانی قوی تر نسبت به قبل پیدا کند.منظور از قدرت دست کنترل و ویرایش سریع و فضا سازی مناسب بین دست و مداد و چشم و عنصر و موضوع مقابل ماست.

بعد از این هنرجو باید جعبه ای مکعبی شکل را تا ساعتها طراحی و اسکیس کند تا چشمانش و دستها در روندی همسان و هماهنگ در کنار یکدیگر به کار بیفتند.

دراین مرحله از طراحی شما باید در زوایای مختلف شیع مکعبی مانند جعبه کبریت یا مثل آن را تکی یا چند تایی با ترکیب بندی مناسب قرار داده وبه تعداد زیاد شروع به اسکیس زدن کنید.

در انتهای هر کار میتوانید با نور پردازی که از قبل بر روی اشیاع و عناصر مکعبی ایجاد نمودید با ذغال یا مداد بی 6 سایه و روشنها را کار کنید .

در درس بعدی به سراغ احجام مادر خواهیم رفت .پس به خوبی تمرین کنید........موفق باشید.


نبایدها


بعضی وقتها آدم هر چقدر هم که همه کاره باشه بدجور

بین کاراش گیر میکنه و وا میمونه...البته بماند که چه

بسااونایی که بکار میگیرنت از حول همه کاره بودنت

میخوان در یک زمان بهترین بهره رو ازت ببرن. دیدی وقتی

چکشت گیر میکنه میبینی که جابجا نمیشه چی بهش

میگی صد تا فحش نثارش میکنی و چند تا لگد مشتی

هم بهش میکوبیآدمهای با استعداد وبی ریا وساده و

خدا ترس همیشه برا بی هنرها یک ابزار صعودند.اما

وقتی خودشون اونارو تو منجلاب میزارن به راحتی ولشون

میکنن و انگار هیچوقت نمیشناختنشون